Reads – De beste boeken die ik de eerste helft van dit jaar las

img_2399.jpg

De eerste helft van dit jaar zit er alweer op en ik heb zeker niet stilgezeten. Leren, examens, studiekeuzes en naast lesboeken heb ik ook al heel wat gelezen voor mijn reading challenge. Klassiekers, net uitgegeven, Young-Adult of kinderboeken alles zit er tussen. Zo ook een paar nieuwe favorieten.

Vorig jaar las ik al schaduwliefde van Ruta Sepetys en was erg onder de indruk. Het was dan ook een no-brainer om Salt to the Sea op te pakken. Salt to the Sea is prachtige vertelling van een onbekende historische gebeurtenis: het zinkend van de Wilhelm Gustloff. Het verhaal volgt vier personages die allemaal, om verschillende redenen, aan boord van het schip willen komen. Ergens in het boek kruisen hun paden en gaan ze samen verder, een noodlottig eind tegemoet. Salt to the Sea is niet alleen een mooi, maar ook een belangrijk boek over een gebeurtenis die nooit vergeten mag worden.

Aan alle jongens van wie ik hield van Jenny Han is een lief boek over de dromerige en creatieve Lara Jean. Haar leven wordt compleet op de kop gezet als alle liefdesbrieven die zij ooit heeft geschreven verstuurd worden. Van een liefdesleven dat niet bestaat naar vier jongens die interesse in je tonen. Je kunt je wel voorstellen dat het grappige en soms wat ongemakkelijke situatie oplevert. Een leuke serie al je zin hebt in iets luchtigs en grappigs.

Al mijn social media waren geheel overgenomen door The hate U give toen deze net uit was. Dit boek geschreven door Angie Thomas heeft veel mensen, inclusief mijzelf, aan het denken gezet. The hate U give is een indrukwekkend boek over politiegeweld in de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Het verhaal volgt de zestien jarige Starr Carters als de tweede werelden waarin zij leefde plotseling botsen. Lange tijd kon zij haar woonomgeving Garden Heights scheiden van de ‘blanke’ school waar zij naar toegaat. Maar als haar beste vriend Khalil wordt doodgeschoten door een politie agent verandert haar leven drastisch. Het is een intens boek vol emoties en harde waarheden en toch echt het lezen waard.

Weer een compleet ander boek is Bijzondere vertelsels van Ransom Riggs. Bijzondere vertelsels is een magisch boek met alle ingrediënten voor een betoverd sprookje. De verhalen zijn wel enigszins… apart. Het boek heeft niet alleen prachtige verhalen, de kaft is een parel en de illustraties zijn gelijk aan de verbeelding. Een uitgebreide review schreef ik al eerder dit jaar.

De eerste helft van dit jaar heb ik al veel goede boeken gelezen en ik hoop 2017 af te sluiten met nog meer nieuwe favorieten. Q: Wat is jou favoriete boek dat je de afgelopen zes maande hebt gelezen?

Geef een reactie

