Reads – Bijzondere vertelsels

Kunnen we voordat ik ook meer iets zinnigs ga zeggen over de inhoud van dit boek even stil staan bij deze prachtige omslag? Grote buiging voor de grafische vormgevers! De kaft geeft een goede sfeerimpressie van het boek en verklapt al iets over de verschillende verhalen. Maar ik moet er ook wel bij zeggen dat ik een zwakte heb voor kaften met een matte achtergrond en goudfolie. Nu, voordat ik een heel artikel schrijf over kaften, laat ik verder gaan over de inhoud.

Toen ik werd benaderd door Clavis uitgeverij of ik een exemplaar wilde ontvangen van Bijzondere Vertelsels kon ik niet snel genoeg antwoorden. Natuurlijk wil ik een exemplaar ontvangen. Het liefste zou ik willen wonen in een bibliotheek!

Bijzondere Vertelsels vindt plaats in dezelfde wereld als de boeken van De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine en is geschreven door Millard Nullings, een filosoof en geleerde. Naast Nullings zijn er nog een aantal personages die ook voorkomen in de serie, maar je hoeft de serie niet gelezen te hebben om van Bijzondere Vertelsels te kunnen genieten.

In Bijzondere Vertelsels staan tien unieke verhalen waarmee iedereen in de bijzondere wereld is opgegroeid. De verhalen geven een inkijk in de geschiedenis van het bijzonderdom en lezen is dan ook op eigen risico. De verhalen nemen je mee in een fantasievolle wereld waarin je ergste nachtmerries of dromen uitkomen. Net als met sprookjes zitten er in elk verhaal een moraal verstopt. Een levensles die niet alleen voor bijzondere kinderen is bedoeld.

Ransom Riggs heeft mij bijzonder verrast met dit boek. De verhalen zijn mysterieus, soms een beetje duister en niet altijd even eerlijk. Maar zoals je verwacht van een goed verhaal heeft elke gebeurtenis zijn reden. Riggs’ schrijfstijl is simpel en mysterieus, en ondanks de complexe wereld, die fantastisch is uitgewerkt, zijn de verhalen makkelijk te volgen. Als bonus is elk verhaal ondersteund met een prachtige illustratie van Andrew Davidson. Geschrikt voor iedereen die houdt van het ontdekken van een nieuwe wereld of zichzelf een tikkeltje bijzonder voelt.

Een gedachte over “Reads – Bijzondere vertelsels

Geef een reactie

