Reads – Mijn boekenbucketlist

IMG_2200.JPGLong time no see! De laatste paar weken stond mijn agenda vol, ik had nog een profielwerkstuk af te ronden en door het sombere weer waren foto’s ook geen optie. Maar vandaag ben ik weer terug met mijn ‘boekenbucketlist’. Ik zal jullie geen lijst geven met alle boeken die ik nog wil lezen, want dan zit je hier over een paar uur nog. Deze bucketlist bevat alle dingen die ik nog wil doen die met boeken, lezen en schrijven te maken hebben. 

Een inkoppertje, en misschien ie wat ambitieus, ik wil meer boeken lezen in hun oorspronkelijke taal. Meer dan eens zijn er uitdrukkingen of grappen die in de Nederlandse vertaling niet goed doorkomen. Verloren in de vertaling. Dit is zonde, want het boek verliest iets van zijn potentie en charme. Ik lees sinds een paar jaar al veel boeken in het Engels, maar het lijkt mij gaaf om klassiekers van bijvoorbeeld Victor Hugo in het Frans te lezen.

Een droom van elke lezer: een eigen bibliotheek of leeskamer in huis. Hoe gaaf zou het zijn als je een hele kamer kan ombouwen tot boekenkamer. Mooie hoge boekenkasten vol met je favoriete boeken, een comfortabele leeshoek met kussens en kleden, grote posters van boekcovers en goede belichting zodat deze kamer zijn eigen Instagram account kan krijgen ;).  Het lijkt mij heerlijk om na een lange dag in deze kamer neer te ploffen en er de eerste paar uur niet meer uit te komen.

Dan nog een wens van vele boekwormen: je favoriete auteur ontmoeten. In Amerika zijn booktours veel voorkomende, maar in Nederland zijn er weinig schrijvers, boekenwinkels of uitgevers die zoiets organiseren. Ik zou het geweldig vinden om met mede fans te praten over mijn favoriete boeken, de auteur te ontmoeten en met een gesigneerd boek thuis te komen.

Als laatst op mijn boekenbucketlist staat iets dat ik al sinds jongs af aan wil. Niet iets makkelijks, maar wel iets ontzettend leuk. Ik wil ooit een boek schrijven! Mijn passie voor schrijven gaat verder dan alleen artikelen typen of journaling. Gelukkig zijn er tegenwoordig websites en bedrijven die het uitgeven van een boek realistischer maken. Zo is er een relatief nieuw platform – Sweek.com. Sweek biedt schrijvers in spe een leuke plek om hun talent te delen en doorgewinterde lezers genoeg verhalen om uit te kiezen. Je kunt de verhalen online laten staan, maar ook een stap verder gaan en je boeken uitgeven. Nu hoef je niet meer naar een uitgever en je kunt makkelijk een groep met volgers en fans opbouwen. Houd ook vooral mijn account in de gaten, misschien verschijnt er binnenkort wel content online!

Deze boekenbuckelist is nog lang niet compleet en zal nog zeker uitbreiden, maar eerst maar eens wat doelen afstrepen. Q: Wat staat er op jouw boekenbucketlist?

Geef een reactie

