Runs – Hoe ik dit jaar meer kilometers ga rennen

dscn3397

Ik heb dit jaar geen sportieve doelen opgesteld en gedeeld op mijn blog, maar dat houdt niet in dat ik mijzelf dit jaar niet meer ga pushen. Elk jaar probeer ik weer iets meer uit mijzelf te halen en zo ook uit mij aantal kilometers. Met deze regels en tips ga ik, en jij hopelijk ook!, meer kilometer rennen en in december met een trots gezicht naar de kilometerstand kijken.

Na mijn laatste blessure heb ik deze verandering al gemaakt en ook dit jaar ga ik door met rennen op tijd in plaats van kilometers. Na de blessure kon ik langzaam weer beginnen met hardlopen. Vijf minuutjes rennen, twee minuten wandelen en drie weken later waren dit dan al tien minuten. Toen heb ik ontdekt dat ik rennen op tijd makkelijker en positiever vind werken. Mijzelf pushen voor nog tien minuten gaat beter dan ‘zwoegen’ door die laatste twee kilometers.

Soms zie ik op tegen ‘de afstand’ die op de planning staat en dan komt het iets te vaak voor dat ik helemaal niet ga hardlopen. Herkenbaar? Op zo’n moment moet je gewoon naar buiten stappen zonder doel of verwachting. Beloof jezelf dat je het gaat proberen en tijdens het rennen kijkt hoe het gaat. Als ik deze mindset heb aangenomen dan gaat het lopen makkelijker en bereik ik meestal toch de geplande aantal minuten. Maar als je toch na zeven minuten al omkeert omdat je niet vooruit te branden bent, bedenk dan dat elke kilometer je dichter bij je doel brengt.

Hardlopen en krachttraining, vriend en vijand, maar zo hoeft het echt niet te zijn. Na iets te veel blessures in een veel te korte tijd heb ik het belang van ‘kracht training’ geleerd. Kracht training tussen haakjes, omdat ik vrijwel alleen gebruik maak van mijn eigen lichaamsgewicht. Maar simpele oefeningen als lunges (uitvalspas), de plank en squats zijn geweldige oefeningen voor blessure preventie. En geen blessures staat gelijk aan meer kilometers!

Je hebt lopen zwoegen op die vijf kilometer waar je eigenlijk niet zoveel motivatie voor had en stapt toch trots weer je huis binnen. Het eerste wat je ziet als je Instagram opent is iemand die tien minuten sneller heeft gelopen dan jij. Weg trots! Je eigen prestaties vergelijken met die van een ander is funest voor je hardloopplezier. Roosevelt zei niet zomaar de wijze woorden ‘comparison is the thief of joy‘ en daarom ga ik mijn prestaties dit jaar alleen vergelijken met die van jawel… mijzelf. Daar is waar ik mijn motivatie vandaan ga halen. Natuurlijk kan sociale media je soms een motiverende boost geven, maar pas op het niet een tegengesteld effect krijgt.

En ben jij voor? Q: Heb jij nog sportieve goals voor dit jaar?

Geef een reactie

