Reads – Elk jaar is het jaar van het boek

img_1707

Vorige jaar was officieel uitgeroepen tot jaar van het boek. Het hele jaar door zijn er verschillende evenementen, presentaties en acties geweest allemaal met boeken als thema. Ook jij, als lezer, hebt zeker gemerkt dat het jaar van het boek begonnen was. Ik heb heerlijk kunnen schrijven over een van mijn favoriete hobby en tijdbesteding: Lezen. En om het nog leuker te maken had ik oktober uitgeroepen tot #Boektober. Maar nu is 2016 voorbij. Betekent dat dan ook direct dat er een einde is gekomen aan ‘de fame’ van het boek? 

Als het aan mij ligt zeker niet! Deze booklover zal het boek altijd in de spotlight zetten. Daarom doe ik dit jaar ook weer mee aan de lees challenges op Goodreads en Hebban. De challenge van vorig jaar had ik makkelijk gehaald. Met een waardige 67 boeken heb ik 2016 kunnen afsluiten, en nu dit nieuwe jaar al bijna een maand begonnen is wordt het eens tijd dat ik het tempo weer ga oppakken.

Wil jij ook meedoen aan een lees challenge, maar heb je geen idee met welk boek je moet beginnen? Dan heb ik hier wat aanraders, mijn favoriete boeken die ik vorig jaar heb gelezen en een paar all time favorites:

Salt to the Sea, of zout naar ze zee, is een prachtig boek van Ruta Sepetys (die ook schaduwliefde heeft geschreven) en gaat over een onbekende gebeurtenis in de tweede wereldoorlog. Vier tieners zijn op weg, samen met een veel grote groep vluchtelingen, naar de Wilhelm Gustloff. Een schip dat vluchtelingen en gewonde Duitse soldaten vanuit Oost-Pruisen naar het Duitse Kiel moest vervoeren. Het verhaal bevat een hoop ellende en verdriet, maar ook hoop en liefde in moeilijke tijden. Salt to the Sea is waarschijnlijk het beste boek dat ik vorig jaar heb gelezen.

Mijn favoriete boeken serie is The winner’s curse trilogie. Ik heb al een uitgebreide review over het eerste boek op Jenblogt staan. Als je houd van een serie met een sterke vrouwelijke hoofdpersoon die haar handen niet omdraait voor een challenge, dan zal je deze trilogie ook geweldig vinden. Ook zeer schrikt voor iedereen die het leuk vindt om te lezen over het hofleven, mooie jurken en politiek.

Een kort, maar prachtig verhaal is A monster calls, of zeven minuten na middernacht, van Patrick Ness. Het verhaal gaat kort gezegd over een jongen, Connor, die bezoek krijgt van een monster. De monster waarschuwt dat hij verloren is als het krijgt wat hij wilt. Deze beschrijving klinkt misschien niet heel interessant, maar hoe boek is prachtig, en hoe minder je weet over het verhaal hoe beter. Begin februari komt de film uit, dus dan kan je die er direct achteraan kijken. Warning: Tranen zijn niet uitgesloten!

Op naar nog een geweldig leesjaar! 

2 gedachtes over “Reads – Elk jaar is het jaar van het boek

  1. Leuk om te lezen wat jouw aanraders zijn! Ik denk persoonlijk dat het niet echt boeken zijn voor mij, ik ben vooral van romantische boeken of juist enge thrillers. Maar niet zo van de oorlogsboeken of dingen die niet waargebeurd kunnen zijn. Alsnog wel heel erg leuk om te lezen wat jouw favorieten zijn 🙂

    Like

Geef een reactie

