Reads: Waarom ik lees

img_1679

Ik krijg wel eens de vraag: ‘hoe lees jij zoveel boeken?’. En in eerste instantie wilde ik de vraag gebruiken om een artikel te schrijven. Maar ik denk niet dat iemand echt behoefde heeft aan nog een standaard rijtje met tips. Google en gij zult vinden zeg ik dan maar. Daarom kan ik je beter vertellen waarom ik lees en misschien wordt je wel ‘aangestoken’ door mijn passie voor boeken.

In  mijn ode aan het boek, die ik begin dit jaar schreef, liet ik het ook al een beetje doorschemeren. De voornaamste reden dat ik lees is om meer te leren. Boeken geven je nieuwe inzichten in actuele kwesties of geven je een nieuwe definitie van liefde. Boeken leerden mij een eigen mening te vormen en gaven mij hier een paar kick ass argumenten bij. Maar bovenal weet ik nu dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Het leven gaat niet altijd van een leien dak, maar hard werken en nooit opgeven brengen je toch op je eind bestemming.

Een boek is een poort naar een nieuwe wereld. Een uitvlucht van je eigen leven als het hier, in de echte wereld, gewoon even te veel wordt. Het is fijn om je met de problemen van een ander bezig te houden, zodat je je eigen problemen even kan vergeten. Maar boeken geven je ook een kans om andere prachtige werelden te ontdekken. Ga terug naar de sprookjeswereld uit je kindertijd of begin een avontuur in met nieuwe mythische vrienden. Dat is wat ik zo heerlijk vind aan het lezen van boeken – ze gaan je fantasie te boven.

Boeken geven je naast kennis en een uitweg ook houvast. Ze geven een plek waar je altijd kan terugkeren. Die er zal zijn na een lange dag op school of je werk, maar ook tijdens je strandvakantie en in je zonnige achtertuin. Boeken geven je zoveel en zullen er nooit wat voor terug vragen. Nou afgezien van late avonden, felle discussies met je ‘Bookish’ vrienden en altijd eerst het boek willen lezen voordat je de film gaat kijken dan. Maar dat heb ik er zeker voorover!

En ben je overtuigd? Ik hoop dat jij ook ooit iemand over kan halen om te lezen. Begin eens, pak een boek op en wordt meegenomen in een prachtig nieuwe wereld. En ik weet zeker dat je het boek de komende uren niet weg wilt leggen ;).

 

Geef een reactie

