Reads: Schaduwliefde – Ruta Sepetys

IMG_1617.JPG

‘Heb jij je weleens afgevraagd hoeveel een mensenleven waard is? Die ochtend was mijn broertje niet meer waard dan een zakhorloge’.  Ik was opzoek naar boeken voor #Boektober en deze zin achterop Schaduwliefde trok meteen mijn aandacht. Hoe kan je een prijs koppelen aan een leven? Vol nieuwsgierigheid, maar ook gevuld met afgunst begon ik met lezen.

Schaduwliefde gaat over de vijftienjarige Lina. Ze leeft in Litouwen van 1941 en is toegelaten tot de kunstacademie. Lina maakt de meest prachtige werken, maar niet iedereen begrijpt haar (soms) abstracte tekeningen. Er heerst een onaangename spanning in Litouwen, als zij de bezetting steeds dichterbij zien komen. Dan, op een avond, valt de NKVD, de Sovjet-politie, haar huis binnen en wordt samen met haar moeder en broertje meegenomen. Haar vader is ter dood veroordeeld en komt in een gevangeniskamp terecht.

In Schaduwliefde staat de reis beschreven die Lina en haar familie maakt. Hun eerste stop is een werkkamp in Altaj, waar ze bijna een jaar hebben moeten overleven. Want overleven was het echt. Als je hard genoeg werkte kreeg je een minimale hoeveelheid voedsel, die je soms nog gedeeld werd met familie of vrienden.

Ik vind Schaduwliefde verrassend en anders dan de boeken die ik al heb gelezen over de Tweede Wereldoorlog. Het boek is veel gefocust op de hoop en liefde die de mensen hadden. Alles was van ze afgenomen door de NKVD, maar liefde en hoop kon niemand zomaar afpakken. Ook heb ik nooit gelezen over de gevolgen van de oorlog in Noord-Europa.

Schaduwliefde is een ingrijpend en onvergetelijk verhaal over oorlog en gruwelijke gebeurtenissen, maar nog meer over de goedheid die ontstaat als hoop en liefde het enigste is wat mensen overhebben. Het is een boek dat veel meer aandacht verdient!

2 gedachtes over “Reads: Schaduwliefde – Ruta Sepetys

Geef een reactie

