Reads: Alles over boeken tag

DSCN3085.JPG

Wat is een #Boektober zonder boeken tag? Dat is precies wat ik ook dacht, maar in mijn zoektocht naar een leuke tag vond ik eigenlijk niks. Daarom ben ik zelf in mijn pen geklommen en heb ik, al zeg ik het zelf, een aantal erg leuke vragen bedacht. Want wie wilt er niet een theekransje organiseren voor zijn favoriete personages!

1. Welk boek lees je nu?
Ik ben nu bezig in Schaduwliefde van Ruta Sepetys. Dit boek gaat over Lina die is meegenomen door de NKVD, de geheime politie in Rusland, en ze wordt nu gedeporteerd naar Siberië samen met haar moeder en broertje. Het verhaal speelt zich af in 1941 aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Ik vind het een prachtig boek en misschien komt er deze maand nog een review online.

2. Waar lees je het liefst/ wat is je ultieme leesplek?
Het liefste lees ik op mijn bed of buiten in de zon. De meeste leeskilometers worden door mij dan ook ’s avonds gemaakt, maar ik vind het ook heerlijk om in de zomer buiten te lezen.

Mijn ultieme leesplek is voor een open haard met een lekkere kop thee, een zacht kleed en chocolade. Het liefste inclusief regen of ingesneeuwd in de bergen. 😉

3. Wat is je favoriete snack tijdens het lezen?
Omdat ik veel ’s avonds lees snack ik bijna nooit tijdens het lezen, maar ik zeg zeker geen nee tegen bakje chips of chocolade mix met noten en rozijnen. Een echte klassieker, vooral in de herfst, is appel gemixt met kaneel en rozijnen. De perfecte alternatief voor appeltaart.

4. Welke boek maakte je een lezer?
Ik lees eigenlijk al heel mijn leven. Ook toen ik jonger was en nog niks begreep van de inhoud, had ik toch bewondering voor boeken. De trilogie die mij weer echt aan het lezen heeft gezet is de edelstenen trilogie. In mijn allereerste blogartikelen heb ik hier ook nog over geschreven. Ik gok dat ik Robijnrood al vijf keer heb gelezen. Deze boeken hebben mij vooral geïntroduceerd tot de Young Adult boeken. Het was net dat bruggetje dat ik nodig had van kinderboeken naar boeken voor tieners.

5. Welke boek maakte de meeste indruk op je?
A monster calls. Het is moeilijk om dit boek te omschrijven, maar het is echt een prachtig boek voor jong en oud. Ik heb A monster calls afgelopen zomer gelezen en ik denk nog met regelmaat aan dit boek.

6. Wie is jouw favoriete personage?
Nah doe ik dit mijzelf echt aan! Ik heb al zoveel geweldige personages leren kennen en het voelt dan ook soms ook echt al een afscheid als ik een boek uitlees. Een personage waar ik veel bewondering voor heb is Krestel uit de Winner’s Curse trilogie. In tegenstelling tot veel andere sterke vrouwelijke personages houdt zij echt niet van vechten. Wat als een generaal’s dochter wel van haar wordt verwacht. Daarom maakt ze goed gebruikt van haar slimheid. Sluwe plannetjes en slimme oplossingen is het enige wat zij nodig heeft in een periode van oorlog.

7. Wat is je favoriete boekcover?
Ik ben fan van alles met waterverf, ombre, mooie foto’s en glimmende letters. De Touching Julliete serie heeft hele indrukwekkende covers. Maar ik vind de nieuwe covers van Harry Potter en de Lunar chronicles ook prachtig.

8. Wat is jou echt guilty pleasure read?
Alles roze, zoet en sappig en snel. Mijn favoriete guilty pleasure reads zijn de boeken van Sophie Kinsella en dan specifiek de Shopaholic-reeks. Ik kan ook nog steeds genieten van de Princess Diaries boeken van Meg Cabot en ook de Selectie trilogie van Kiera Cass is geweldig.

9. Welk boek staat al te lang op je ‘to be read’ lijst?
Oh waar moet ik beginnen! Mijn to be read lijst blijft maar groeien en groeien. To all the boys I’ve loved before van Jenny Han staat al zeker zo’n drie jaar op mijn lijst. Dit boek moet ik snel eens oppakken, samen met het vervolg. Maar ook All the light we cannot see van Anthony Doerr en Nothing to Envy van Barbara Denick zijn boeken die ik al een lange tijd wil lezen.

10. Met welke personages zou je graag een kop thee drinken?
Ik zou een heel restaurant moeten afhuren als ik alle personages zou uitnodigen. Het lijkt mij geweldig om een gesprek te hebben met Annebeth uit Percy Jackson. Zij zou goede raad kunnen geven voor vele bizarre situaties. Amerika uit de selectie trilogie wordt ook zeker uitgenodigd. Ik zou haar graag willen vragen hoe het is om in een kasteel te wonen en een heel land te moeten besturen. Ik denk dat ik ook wel mooie gesprekken zou kunnen hebben met Audrey uit Finding Audrey.

*Pfoef* Toen waren we ineens tien vragen en achthonderd woorden verder! Doe je ook mee aan #Boektober of vind je het leuk om deze tag in te vullen. Neem ‘m dan over en laat de link van het artikel achter in de reacties. Q: Wat is jouw ultieme leesplek?

Geef een reactie

