Reads: De appeltaart van hoop

IMG_1354.JPG

Ik moet iets bekennen. Ik beoordeel boeken meer dan eens op zijn kaft. De appeltaart van hoop was daar ook een geval van. Ik had al wel een aantal positieve reactie van dit boek gelezen, maar de kaft trok mij uiteindelijk over de streep om het boek toch op te pakken. Spijt kreeg ik er zeker niet van! Het is wel aan te raden om de appeltaart van hoop niet ’s avonds te lezen, want trek in lekker eten is niet uit te sluiten ;).

De appeltaart van hoop gaat over Oscar en Meg. Deze twee zijn elkaars beste vrienden en voeren vele gesprekken in de vensterbanken van hun kamer. Oscar heeft een bijzondere gaven. Hij voelt aan wanneer iemand zijn hulp nodig heeft. Hij gaat dan aan de slag met een paar kilo appels, suiker, bloem en boter en bakt de lekkerste appeltaarten. Appeltaarten van hoop. Als de ouders van Meg besluiten dat zij naar Nieuw-Zeeland willen verhuizen veranderd het leven van zowel Meg als Oscar compleet.

Het boek begint eigenlijk midden in het verhaal. Oscar wordt vermist en men vermoed dat hij dood is. Niemand lijkt echt verbaast en gaat dan ook gewoon door met het dagelijks leven. Alleen Meg en zijn broertje Stevie hebben de hoop nog niet verloren en geloven dat Oscar nog leeft. Samen zijn ze vastbesloten om te ontdekken wat er met Oscar is gebeurd.

Ik ben normaal geen groot fan van verhalen die niet chronologisch lopen, maar bij de appeltaart van hoop had ik hier geen last van. Het maakt het verhaal juist beter, omdat je beetje bij beetje uitleg en informatie krijgt . Waar ik echt onder de indruk van ben is de schrijfstijl van Sarah Moore Fitzgerald. Ze schrijft heel poëtisch en vergelijkingen die in het boek werden gemaakt zijn erg sterk. Ik heb er genoten tijdens het lezen van het boek.

De appeltaart van hoop behandelt moeilijke onderwerpen zoals pesten, hoop, vertrouwen en zelfdoding. Het boek is geschreven voor kinderen vanaf twaalf jaar en eerst had ik hier mijn twijfels over. Maar deze moeilijke onderwerpen werden heel mooi omgeschreven.

Als je houdt van realistische boeken waar vriendschap centraal staat, dan is de appeltaart van hoop zeker een aanrader. De doelgroep van het boek is 12 tot 15 jaar, maar ook voor volwassenen is dit een mooi boek om te lezen. Het enige dat ik miste was een lekker recept voor appeltaarten achterin het boek!

3 gedachtes over “Reads: De appeltaart van hoop

Geef een reactie

