Tag – Bloggers be like

IMG_1244.JPG

Blogger, een categorie mensen die het leuk vinden om hun gedachtes online te zetten zodat iedereen deze kan lezen. Mensen die overal foto’s van moeten maken. Maar vooral mensen die al een heleboel zakken chips en koekjes hebben verslonden achter hun laptop! Toen ik de ‘Blogger be like’ tag las op de blog van Rosanne tegenkwam wilde ik de tag ook zeker invullen. Maris is de maker van deze geweldige lijst met vragen.

Hoe lang blog je al?
Ik ben begonnen met bloggen in januari 2013. Om precies te zijn op 1 januari. Ik weet nog dat ik iets zocht om te doen in mijn vakantie. Ik schreef al een langere tijd kleine stukjes en verhalen en het leek mij erg leuk om mijn creatieve schrijfsels met andere te delen.

Toen ik startte met bloggen had mijn blog een hele andere naam, lay-out en onderwerpen. Ik schreef vooral over nagellak, make up en fashion, maar na een paar maanden had ik al door dat deze onderwerpen alleen niet genoeg waren om een blog ‘te vullen’. Dus ik veranderde de naam naar Jenblogt en maakte een ‘mooie’ blauwe lay-out. Ik blog nu al meer dan drie jaar op Jenblogt.

Eerdere lay-out van Jenblogt

Wat vind je het allerleukst en het allerstomst aan bloggen?
Lieve comments en berichtjes kunnen echt mijn dag maken. Vooral als ik onzeker ben over een stuk dat ik online heb gezet of heel blij met een nieuw project. Dan zijn positieve of leuke reacties echt heel lief. Ook vind ik het leuk dat je met een blog altijd iets nieuws kan proberen en ontdekken. Ik ben nooit uitgeleerd!

Stomme dingen zijn er niet bij het bloggen, anders was ik er al mee gestopt. Minder leuk zijn natuurlijk negatieve reacties of nutteloos kritiek. Mensen die alleen kritiek geven omdat ze daar toevallig zin in hebben. Want aan onderbouwd kritiek heb ik zelf wel echt iets. Ik ben niet perfect, en zoals ik al zijn nooit uitgeleerd.

Wat zijn jouw beste kwaliteiten als blogger en aan welke punten wil je nog sleutelen?
Ik denk dat eerlijkheid in deze ‘perfecte wereld’ een mooie kwaliteit is. Op mijn blog zal je nooit een populaire mening horen of een positieve mening in ruil voor iets. Ik fotoshop mijn foto’s niet en probeer zo realistisch mogelijk over te komen.

Dat mijn blog van verre weg perfect is geef ik zelf zeker toe. Alhoewel ik niet slecht ben in Nederlands komen er regelmatig spellingfoutjes voor in mijn artikelen. Dit is een punt waar ik hard aan ga werken. De kwaliteit van mijn foto’s zijn ook niet altijd even goed. Maar met mijn nieuwe tools en kennis hoop ik beetje bij beetje beter te worden.

Wie zijn jouw favoriete bloggers uit binnen- en buitenland?
Oeh lastig vraag want ik lees best veel blogs. Een blogger die ik al lang volg en elke dag met plezier lees is Annemerel. Ze schrijft erg toegankelijk en ik lees altijd graag haar marathon voorbereidingen. Haar artikelen zijn inspirerend en eerlijk. Annemerel is op Blog- en hardloopgebied mijn grote voorbeeld.

Een buitenlandse blog die ik dagelijks bezoek is die van Lauren Conrad. Ik vind het leuk dat er zoveel verschillende onderwerpen aan bod komen. Zo zit er altijd wel iets tussen dat ik leuk vind om te lezen. Wie mijn blog al langer volgt weet ook dat Lauren erg inspirerend vind en dat ze een geweldig karakter heeft.

img_1267

Welke drie artikelen op je blog, zijn het meest gelezen of gedeeld op social media?
Het meest gelezen artikel op mijn blog is het verslag dat ik schreef over de Zandvoort Circuit run. Dit komt gedeeltelijk omdat ik Laura, van Runninglau, daar ontmoette en haar blog staat gelinkt in dit artikel.

Een andere veel gelezen artikel en categorie zijn de outfits of the day. Artikelen waarin ik laat zien wat ik aanhad. Inclusief ongemakkelijke poses, leuke achtergronden en hoge hakken waar ik zéker niet dagelijks op loop.

Op plek drie staat de do it yourself schriften decoreren die ik twee jaar geleden schreef. Elk jaar rond eind augustus wordt dit artikel weer veel gelezen. Leuk om te zien dat ‘oudere’ artikelen het ook nog goed doen!

Welke misvatting over bloggen hoor je het meest, of welk onderdeel van bloggen heb je zelf onderschat?
Ik hoor niet vaak misvatting over bloggen, maar mensen zien bloggen wel als een makkelijke hobby. Natuurlijk is bloggen ook niet moeilijk, maar er gaat wel veel tijd in zitten. Van het bedenken tot het uitwerken of de fotografie. Een artikel heb ik niet in een uurtje in elkaar geflanst.

Zelf had ik de tijd die in het bloggen gaat zitten ook een beetje onderschat. Ook ben je nooit echt ‘klaar’ met bloggen. Ook in de vakantie vind ik het leuk om iets online te kunnen zetten, dus dan is vooruit schrijven een must.

img_0649

Aan welke bloggersclichés maak jij je schuldig?
Wat valt er tegenwoordig nog onder bloggersclichés? Foto’s maken van je eten zodat dit koud wordt? Altijd om je heen kijken opzoek naar de perfecte achtergrond voor nieuwe foto’s? Hierdoor dus ook de laatste zijn omdat je nog even een foto moet hebben van die ene mooie bloem? En dan de aller ergste. Allemaal verschillende items bij elkaar zoeken, die niets met elkaar te maken hebben, voor een flat lay foto. Ja dan maak ik mij zeker schuldig aan deze bloggerclichés!

Krijg je hulp, of doe je alles voor je blog helemaal zelf?
Ik doe bijna alles zelf. Alle teksten schrijf ik zelf en de meeste foto’s zijn ook door mij gemaakt. Maar de credits voor alle outfit foto’s gaan toch echt naar mijn zusje!

Wat voor soort blogs lees je graag en hoeveel bloggers volg je?
Ik lees een breed scala aan blogs. Maar de onderwerpen waar ik graag over lees zijn hardlopen, bakken, fashion en lifestyle. Met mijn nieuwsgierige karakter vind ik het altijd leuk om mee te kijken in andermans leven. De plogs (picutre blog) of wekelijkse foto overzichten zijn mijn favoriet.

Plan jij je blogberichten van tevoren in, of post je alles ‘live’?
Zoals ik al eerder zei vind ik het fijn om vooruit te schrijven. Meestal schrijf ik een artikel die dan de volgende dag online gaat. Maar als ik het druk heb schrijf ik ook weleens alles in het weekend.

Ik heb het niet zo met ‘live’ posten. Op andere blog vind ik vast upload tijden ook erg fijn!

Welke gouden (of technische) tip heeft jou geholpen en zou iedere blogger moeten weten?
Echt een tip is het niet, meer een overhalende gedachte. ‘Zet je blog over naar wordpress, want dit is echt niet moeilijk!’. En dus besloot ik begin dit jaar om deze ‘overstap’ ook maar eens te proberen. Met geweldige resultaten als gevolg. je kunt zoveel meer met WordPress dan met Blogger.

Een andere tip die vaak voorbij komt is om authentiek en jezelf te blijven. Ook online, zéker online. Misschien is het makkelijk om mensen te kopiëren of je aan te passen aan de massa. Maar op eigen creativiteit kom je toch het verst.

img_0694

Hoe ga jij om met jouw privacy? Deel jij veel persoonlijke dingen op je blog of scherm je bewust bepaalde dingen af?
Ik denk niet vaak na over mijn privacy, vooral omdat mijn blog nog niet zo groot is. Ik hanteer dezelfde regels als op sociaal media. Geen foto’s van andere delen zonder hun toestemming. Ik laat niet heel veel van de omgeving zien waar ik in woon en ik schrijf ook niet echt over andere.

Wat hoop je nog een keer met/via/dankzij je blog te kunnen doen?
Ik hoop echt nog lang door te gaan met bloggen. Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik ooit een kleine inkomen zou kunnen genereren met bloggen. Maar ik hoop vooral ooit uitgenodigd te worden voor evenement waar ik dan nieuwe blogger kan ontmoeten.

*pfoeh* Toen waren we dertienhonderd woorden verder! Normaal ben ik niet zo van het tags invullen, maar deze vragen spraken mij wel aan. Vond je dit ook een leuke tag? Neem hem dan over en laat je link in de reactie achter.

Een gedachte over “Tag – Bloggers be like

  1. […] Dit artikel is alweer het vijftigste artikel op mijn blog. Een mooie mijlpaal en een goede reden voor mij om terug te kijken op de afgelopen periode en vooruit te kijken naar de toekomst van mijn blog met behulp van een tag. Ik heb deze tag gevonden op Jenblogt. […]

    Like

Geef een reactie

