Friday favourites: Websites en apps voor school

Apps & websites for school

Laptops, computers en mobieltjes zijn tegenwoordig in grote aantallen te vinden op scholen. Steeds meer scholen spelen ook in op de elektronische ontwikkelingen en betrekken deze apparaten bij de lessen. Een telefoon of laptop kan misschien ook als afleiding dienen, maar met de juiste apps en websites kunnen ze school leuker en makkelijk maken. Ik deel op deze vrijdag mijn favoriete apps en websites voor school.

Eén van mijn favoriete website en app is Quizlet. Quizlet is een digitale manier om te leren met de flashcards methode. Deze methode houdt in dat je aan een kant van een kaartje een vraag of term zet en aan de andere kant het antwoord of de vertaling. Maar Quizlet heeft tegenwoordig meer dan alleen de flashcards methode. Je kunt jezelf ook digitaal overhoren, een soort diagnostisch toets maken en met spelletjes de termen of woorden leren. Ook heel praktisch is dat je de ‘sets’ van andere mensen kan opzoeken en gebruiken. Zo hoef jij niet alles in de computer te typen. Dit bespaart je een hoop tijd!

Gebruik een Pomodoro timers om je taken zo effectief mogelijk in te delen. De Pomodoro methode is gebaseerd op studies die aantonen dat je voldoende pauzes tussen je taken moet hebben om de focus te kunnen houden. Splits bijvoorbeeld het leren van een hoofdstuk geschiedenis op in vier blokken van twintig minuten. De app die ik hier altijd voor gebruik is Goodtime en de website is Marinaratimer, maar er zijn genoeg soort gelijke apps en websites gemaakt.

Altijd al een app gewild die alle wiskunde sommen voor jou oplost? Dan is dit jou lucky day. Photomath is speciaal gemaakt om je te helpen met wiskunde en rekenen. Ik had eerst een beetje moeite met deze app, want iemand die jouw werk doet is natuurlijk wel heel makkelijk, maar leer je er ook iets van? Ja zeker! De app geeft je niet alleen het antwoord maar ook de berekening van de som. Reken je niet direct rijk, want verhaaltjes sommen of uitgebreide sommen kan Photomath nog niet uitrekenen.

Nieuwe talen leren is nooit gemakkelijk, maar ik heb een paar apps ontdekt die het wel leuker kunnen maken. Eerder op mijn blog had ik het al over Duolingo. Deze app leert je de basis grammatica van elke taal en helpt je woordenschat te vergroten. Duolingo bevat ook een stukje spraakvaardigheid wat ik erg fijn vind. Een andere fijne app is Memrise. Memrise is vergelijkbaar met Duolingo, maar  je ziet wel een aantal verschillen. Ik vind Duolingo fijner werken. Als je moeite hebt met werkwoorden in het Frans, Duits of Engels is Verbuga een hele fijn website. Het idee van Verbuga is heel simpel. Je kunt alle werkwoorden en tijden waarmee je wilt werken aanklikken en Verbuga geeft je verschillende opdrachten.

Deze apps en websites  ga ik dit schooljaar zeker weer veel gebruiken. Het zijn allemaal hulpjes en short cuts waar ik echt niet meer zonder wil. Zo kan ik nuttig gebruik maken van mijn elektronica. Q: Welke website of app gebruik jij veel voor school?

Geef een reactie

