Let’s talk about: Mijn tips & tricks voor een goed schooljaar

Tips & hacks voor school

Ik wil mijzelf geen expert noemen, maar na vier jaar middelbare school heb ik een aantal trucjes ontdekt die school stukke makkelijker kunnen maken. En waarom zou je het moeilijk voor jezelf maken dan het al is? Ik heb de tips die mij het meest hebben geholpen op een rijtje gezet.

Begin met het zoeken naar een systeem dat voor jou werkt. Iedereen is uniek, dus iedereen heeft een andere favoriete manier van leren en plannen. Probeer een aantal verschillende manieren uit en kijk wat voor jou het fijnste werkt. Op internet kun je tegenwoordig veel  zelfstudies vinden die je helpen met leren en plannen. Ik vind vooral Youtube een fijne plek om opzoek te gaan naar nieuwe inspiratie ent tips.

Probeer je leer/werkplek zo schoon en opgeruimd te houden. Voor mij werkt het principe ‘opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd’ altijd. Ruim voordat je gaat beginnen met je schoolwerk eerst je bureau op zodat je de focus bij je opdrachten kan houden.

Bereid je goed voor op de volgende dag en week. Er is niks ergers dan achter de feiten aan moeten lopen. Het zijn de kleine dingen, zoals je tas ’s avonds al inpakken, die school net wat makkelijker en minder stressvol maken. Je kunt je ook voorbereiden op de volgende dag door de lesstof van die dag alvast door te lezen. Zo heb je al een beetje basiskennis en slingert de docent niet alleen maar met vreemde begrippen naar je toe.

Als je iets niet helemaal begrijpt of nog een verdieping in de stof wilt stel vragen! Die docent staat niet zonder reden voor de klas, al lijkt dat misschien soms van wel… Ik vond, en vind het nog steeds, moeilijk om vragen te stellen. Maar het is zonde dat je een lager cijfer haalt omdat je geen vragen (durft ) te stellen. Als je geen tijd hebt om een vraag te stellen, schrijf deze dan op en zoek het zelf thuis op of mail je docent.

Daag jezelf uit door doelen te maken aan het begin van het jaar. ‘Maar ehh Jennifer is school niet alleen al moeilijk genoeg?’Ik snap je vraag, maar doelen kunnen heel motiverend werken. Beloof jezelf een nieuw paar schoenen of een ijsje bij de Hema als je deze maand geen onvoldoendes haalt. Of een doel op langer termijn als je bijvoorbeeld overgaat naar het volgende jaar. Schrijf je doel op op een plek waar je het vaak ziet om ‘m niet te vergeten.

De laatste en belangrijkste tip is om elke week weer te beginnen met een schone lei. Soms lukt het gewoon even niet. Je haalt al de hele week slechte cijfers en in huiswerk maken heb je ook écht geen zin. Geloof me maar dit gebeurt iedereen wel eens. Het beste is dan om je hier gewoon even aan over te geven. Voel je dan  niet schuldig en neem gewoon even een moment van rust. Belangrijk is dan wel dat je de volgende dag of week weer vol uit gaat. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. En je zult zien dat het direct een stuk beter gaat.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt om dit schooljaar net wat makkelijker te maken. Mis je nog iets in dit rijtje of heb jij ook nog een goede tips laat dat dan vooral weten in de reacties! Q: Naar welke schooljaar ga jij?

Geef een reactie

