Runs: Hardlopen in de zomer

Bron/rthealtfundblog

Ik heb een haat-liefdesverhouding met sporten in de zomer. De zomer motiveert mij altijd om meer neer buiten te gaan, en de lange dagen geven meer tijd om de rennen. Maar het kans zo belachelijk warm zijn! Vooral hoog zomer kan juist die fijne zon de reden zijn dat ik liever mijn hardloopschoenen in de kast laat staan. Zonde natuurlijk! Laat de warmte je er net van weerhouden om die kilometer te lopen met deze tips.

Belangrijk is om het juiste moment op de dag te kiezen. In de zomer kan je het beste ’s ochtends en in de avond lopen. Kies dus de koelste momenten op de dag. Onderzoeken hebben bewezen dat de ochtenden het beste zijn voor tempoloopjes en intervaltrainingen. Maar ga je voor een langere duurloop? Plan deze dan op de avonden. Verschuif je dinner naar voren, zodat je alle tijd hebt om te rennen maar je geen last van steken gaat krijgen.

Houd het weerbericht goed in de gaten en pas je kleding hierop aan. Tijdens het sporten krijg je het al warm genoeg. Zorg dus dat je goed ademende kleding aantrekt. Als er regen wordt afgegeven zou je een sport regenjasje aan kunnen trekken, maar ik vind dit al gauw te warm. Ga voor een short en shirt of hemd die lekker zitten, en van goed materiaal zijn gemaakt. Ik heb het al vaker geschreven, maar ga écht niet voor katoen tijdens het hardlopen!

Blijf koel door in rondjes te lopen. Persoonlijk vind ik het verschikkelijk irritant om met spullen in mijn handen te lopen, maar in de zomer heb ik toch wel graag water bij de hand. Lopen in rondjes is dan de perfecte oplossing. Zet je fles water aan de kant van de weg neer en telkens als je er langs loopt kan je een paar slokken nemen.

Denk er aan om je huid te beschermen. Ook ’s ochtend en ’s avonds is de straling van de zon nog schadelijk en dus is de kans dat je verbrandt aanwezig. Investeer in een zonnebrand die bestand is tegen water en zweet en vergeet niet te smeren. Leg bijvoorbeeld het flesje zonnebrand naast je sportkleding of in je sportschoenen. Om de zon uit je gezicht te houden zou je een pet of klep kunnen gebruiken.

Laat je deze zomer zeker niet door te warmte weerhouden om te sporten. Misschien zijn dit niet de beste omstandigheden om een nieuw record te lopen, maar elke stap die je zet is er een dichter naar je doel toe. Q: Wanneer in het jaar sport jij het liefste?

 

Geef een reactie

