Let’s talk about: En jij gaat over, natuurlijk!

DSCN3497 (2)

Er is één vraag die naast ‘Wat ga je hierna doen?’ vaak gesteld wordt aan middelbare scholieren ‘Ga je over?’. Deze vraag krijg je in grote getallen te horen aan het einde van het schooljaar. Je kan heel eerlijk zeggen dat je blijft zitten, maar van de meeste krijg je te horen dat ze ‘er nog aan werken’. Bij mij ligt dit net iets anders. Want jij gaat over, natuurlijk! Ja natuurlijk ga ik over. Ik haal bijna geen onvoldoendes en leer nog hard voor de laatste toetsen. Ik ben een modelleerling, right.

Maar nu heb ik een vraag. Waarom is het zo ‘natuurlijk’ dat ik over ga? Is het zo natuurlijk dat ik goede cijfers haal en projecten op tijd inlever. Ik heb het idee dat het in ‘onze’ zesjescultuur helemaal niet meer zo gewoon is dat mensen overgaan. Ik snap het best wel. Want waarom zou je meer inspanning leveren dan nodig is? School is al moeilijk genoeg … toch? En wat dan als je dat niet kunt. Als je niet tevreden bent met een kleine voldoende, omdat je weet dat er meer in zit.

Is het zo normaal om uren te leren terwijl ik eigenlijk het liefst mijn favoriete series wil kijken? Want denk maar niet dat het zo ‘natuurlijk’ is dat ik over ga. Ik ben echt geen mastermind of een slim wonder kind! Zonder die uurtje leren en oefenen was ik zeker niet overgegaan. Dus ben je er nog steeds zo zeker van dat ik dit jaar weer ‘natuurlijk’ overga?

Ik probeer mijn blog altijd erg positief te houden. Maar ik blijf een Hollander, en erg gaat soms niets boven een fijn potje klagen. Daarnaast bespreek ik op mijn blog dingen die ik tegen komen in mijn dagelijks leven. To end on a happier note: Ik heb eindelijk  vakantie! En dat betekent lekker veel tijd om te niksen en dingen te doen die ik leuk vind. Q: Hoe was jou schooljaar?

Een gedachte over “Let’s talk about: En jij gaat over, natuurlijk!

Geef een reactie

