Let’s talk about: Wat ik heb geleerd door sporten

DSCN3482

Je hebt vast wel vaker gehoord dat sporten niet alleen fysiek, maar ook juist mentaal erg goed is. Door middelen van sporten leer je je lichaam kennen, je weet tot wat je toe in staat bent en misschien word je ook wel zelfverzekerder. In een artikel waarin ik uitlegde waarom ik hardlopen kwam dit ook al een beetje naar voren. In dit artikel leg ik uit wat ik door sporten de afgelopen jaren heb geleerd.

First and for most heeft sporten mij geleerd dat je niet verder komt als je op je kont blijft zitten. Maar ook het tegendeel, hard werken wordt beloond. Na twee jaar hardlopen kan ik zeker zeggen dat ik sneller en verder kan rennen dan ik ooit had verwacht. Ik hoef niet meer naar adem te happen na twee minuten, en die ‘molenloop’ op school ging mij nog nooit zo gemakkelijk af. Ik heb ook geleerd dat vooruitgang echt moeite en energie kost. Dat je soms uitslapen tot tien uur moet opgeven, om te ontdekken dat sporten in de ochtend mooie foto’s kan opleveren (Hallo zonsopgang!).

Maar meer dan ooit ben ik leren geloven in mijzelf. Dat ik meer kan dan ik denk, dan ik dacht, en dat die doelen echt wel haalbaar zijn. Je moet je er toe zetten, en plan opstellen en er voorgaan! Wat eerst altijd onmogelijk leek heb ik nu ineens al gedaan, en mijn doelen worden steeds groter. Jij kan het, ook als iedereen zegt dat je het nooit gaat halen. Ook als jij zelf denkt het nooit te halen, dan juist moet je jezelf het tegendeel bewijzen.

Ook ben ik er achter gekomen dat sportkleding ongelofelijk duur kan zijn, de verkeerde schoen lelijke blessures op kan leveren en dat ik niet stil kan zitten. Wie had dat gedacht. Van het liefst als wissel achter de lijn, naar altijd in het veld zijn! Van weten hoeveel afleveringen er in een serie marathonen zit, naar eindelijk uit mijn hoofd de afstand van een échte marathon opratelen.

Dit zijn genoeg redenen om die sportschoenen van hun laag stof te ontdoen, en eens naar buiten te stappen. Q: Welke kennis heb je opgedaan door te sporten?

Een gedachte over “Let’s talk about: Wat ik heb geleerd door sporten

Geef een reactie

