let’s talk about – Het acht weken dieet tot zelfvertouwen

IMG_20160619_093151129

We kennen allemaal wel de flashy magazine covers met: ‘Een acht weken dieet voor een perfect beach body’ of ‘ontdek wat (noem een exotische naam) kan doen voor jouw vetpercentage’. We weten dat het onzin is, maar toch trap je in de val en klik je op de link of lees je het artikel. Je volgt de tips of het ‘dieet’, maar na de acht weken voel je je niet veel beter of zekerder. De media of je omgeving heeft je weer laten twijfelen aan je uiterlijk. Hebben we niet een acht weken ‘detox’ tot zelfvertrouwen nodig?!

Mijn blog staat deze week in het thema van ‘fitness en health’, maar ik kon deze week niet starten zonder een mindstyle artikel online te zetten. Ik wil niet dat deze artikelen je standaard ‘val vijf kilo af en je voelt je als een beach babe’ zijn. Daarom open ik deze themaweek met mijn gedachten over de ‘beauty standards’ en de invloed van de media op je zelfbeeld.

Misschien is het goed om jezelf eerst een vraag te stellen, want waarom begin je eigenlijk met sporten, een dieetregime of een detox kuur. Word je er blijer van, moet je in vier weken in bikini op het strand liggen of kan je niet naar jezelf kijken in de spiegel zonder kritiek te geven? Laats las ik deze quote ‘Warning: Reflections in this mirror may be distorted by society’s idea of ‘beauty’‘. En ik moet eerlijk toegeven dat het mij wel weer met beide benen op de grond zette.

Ik kan het heerlijk vinden om een lange tijd naar perfecte plaatjes te kijken. Bladerend door een fashion magazine, scrollend door Pinterest of starend naar die prachtige reclame poster in de stad. Maar hoe realistisch zijn deze afbeeldingen, en misschien nog wel belangrijker, in hoeverre beïnvloeden deze foto’s jouw kijk op je leven of op je lichaam.

Bedenk voordat je begint, of je sport om je lichaam te straffen of om gezonder te leven. Trap niet in de valkuil van de ‘na acht weken heb je een beach body’ diëten. Want, ja, misschien ben je wel vier kilo lichter, maar laat de spiegel nog steeds niet jouw droomlichaam zien.

Werk aan je lichaam omdat je er van houdt, niet om het te straffen. Werk die acht weken aan je zelfvertrouwen, niet aan een onmogelijk dieet. En vergeet niet om te genieten!

3 gedachtes over “let’s talk about – Het acht weken dieet tot zelfvertouwen

  1. […] Je hebt lopen zwoegen op die vijf kilometer waar je eigenlijk niet zoveel motivatie voor had en stapt toch trots weer je huis binnen. Het eerste wat je ziet als je Instagram opent is iemand die tien minuten sneller heeft gelopen dan jij. Weg trots! Je eigen prestaties vergelijken met die van een ander is funest voor je hardloopplezier. Roosevelt zei niet zomaar de wijze woorden ‘comparison is the thief of joy‘ en daarom ga ik mijn prestaties dit jaar alleen vergelijken met die van jawel… mijzelf. Daar is waar ik mijn motivatie vandaan ga halen. Natuurlijk kan sociale media je soms een motiverende boost geven, maar pas op het niet een tegengesteld effect krijgt. […]

    Like

Geef een reactie

