Reads: List & Leugens – Leigh Bardugo

Six of Crows

Een boek met een heist, een bende en vriendschappen. Dat is wat List & Leugens zou moeten bieden. En als kers op de taart heeft Leigh Bardugo zich laten inspireren door Nederland in zijn glorie tijd. De Nederlandse Republiek in de gouden eeuw, met de positieve en negatieve kanten. Vandaag in Reads geef ik mijn mening over dit populaire boek.

List & Leugens, of six of crows, is het eerste deel van De Kraaien. Het verhaal speelt zich ook af in de Grisha- wereld, maar de Grisha spelen hier niet de hoofdrol. Het boek begint, net zoals de Grisha trilogie, met een proloog. Er gebeurt iets onbegrijpelijks, wat later in het verhaal duidelijk wordt gemaakt. Hierna maak je kennis met de hoofdrolspelers. Het boek is geschreven in meervoudig vertelperspectief. Ik vind dit een grote meerwaarde geven aan het verhaal.

List & Leugens gaat over Kaz Brekker en zijn bende de Droesem. Hij woont in Ketterdam, en is de hoofd van een bende. Kaz verdient zijn geld met gokhuizen en door opdrachten aan te nemen. Samen met Inej, het schrim, Jesper en Nina krijgt hij de opdracht om ‘iets’ te stelen. Kaz moet het IJsfort, het best beveiligde gebouw in Fjerda, binnen dringen om Bo Yul-Bayur te helpen ontsnappen. Op zij reis ‘vergezellen’ Mathias en Wylan het groepje ook. Mathias is een oude vriend/vijand van Nina, en Wylan een weggelopen rijkeluiszoon.

Het verhaal neemt je mee op een gevaarlijke missie. Als de bende er in slaagt om hun opdracht te voltooien dan staat er een grote beloning, lees 30 miljoen Kruge, op het groepje te wachten. Maar de kans dat ze worden opgepakt of gedood is groot.

Voor mij kwam List & Leugens een beetje langzaam opgang. Je komt in de eerste 150 bladzijden niet veel te weten over de karakters, en echt spannend wordt het ook niet. Maar na ongeveer 200 bladzijden neemt het verhaal een wending en volgen spannende gebeurtenissen elkaar snel op. ik vond de vriendschappen en romantiek erg leuk geschreven. De band tussen Jesper en Wylan is er een die je niet veel tegen komt in Young Adult boeken.

Het boek is dus geïnspireerd op Nederland in de 17de eeuw. Je merkt dit door bijvoorbeeld sommige namen van de karakters, plaatsen en voorwerpen. Maar of ik er echt blij van werd om op deze manier over ‘mijn’ land te lezen? Nou, nee niet echt! Leigh Bardugo beschrijft Ketterdam, een alternatieve Amsterdam, als een verschrikkelijk plaats om in te leven. In Kerch, Nederland, is veel criminaliteit, moord, gokken en andere illegale activiteiten. Ook wordt er veel de nadruk gelegd op de slavenhandel geschiedenis van Nederland.

De verhaallijn van het boek is geweldig. De karakters zijn goed uitgewerkt en de gebeurtenissen niet altijd even voorspelbaar. Maar de vele Nederlandse woorden die fout zijn geschreven ergerde mij wel. Ik had List & Leugens nog beter gevonden als het boek geen Nederlandse aspecten zou bevatten. Of als ik niet in Nederland zou wonen natuurlijk.

List & Leugens is deel een in de Kraaien serie, waarvan deel twee, crooked kingdom, later dit jaar uitkomt. Ik raad aan om de Grisha-serie eerst te lezen, maar het is niet nodig om List & Leugens te begrijpen. 

Geef een reactie

