Runs: Mijn tips voor (de beginnende) hardlopers

DSCN3396Hardlopen, mijn sport, mijn hobby en mijn passie. De ondertitel van mijn blog is niet voor niets Reads, Run & Recipes. In het voorjaar komen er weer een hoop ‘mooi weer-lopers’ bij (guilty!). Mensen werken zich  in het zweet om dit jaar toch echt strak op het strand te liggen, of om hun nieuwjaarsresoluties te voltooien. Super dat je (weer) wilt beginnen met hardlopen, maar begin eerst met een beetje research. Ik zet een paar van mijn tips op een rijtje. Voor beginners of de doorwinterde hardlopers die denken alles al te weten ;).

Wees voorbereid
Je wilt beginnen met hardlopen. Fantastisch! Maar trek alsjeblieft niet halsoverkop de eerst en beste sneakers aan die je tegen komt. Doe eerst een beetje research voor dat je begint. Laat goede schoenen aanmeten, vind de juiste kleding en zoek of maak een schema dat goed bij jouw leefstijl past. De juiste schoenen en kleding hoeven niet duur te zijn, maar ze maken zeker een groot verschil. Trust me, hardlopen in een jeans en katoenen t-shirt is alles behalve comfortabel!

DSCN3333

Watch out and stretch it out!
Ik raad hardlopen zeker aan, maar het is niet voor iedereen weggelegd. Hardlopen is een hoog intensive sport, en blessures liggen dan ook om de hoek. En ik kan, jammer genoeg, uit eigen ervaring zeggen dat blessures verschrikkelijk hardnekkig kunnen zijn. Luister daarom goed naar je lichaam. Let goed op als je seinen van een blessure begint te voelen, en ga op tijd naar de fysiotherapeut. Als je er op tijd bij bent is de kans dat je minder lang op de bank zit groter. Again, spreek uit ervaring!

Het best is natuurlijk om een blessure voor te blijven. Stretchen na je run kan hier bij helpen. Vijf tot tien minuutjes zijn al genoeg om spieren en pezen een groot plezier te doen. Ik kan nu wel een lijst met stretches maken, maar er zijn al genoeg goede voorbeelden te vinden op internet. Zoek bijvoorbeeld op Pinterest of runner’s world. Ook niet onbelangrijk is opwarmen, vooral als het buiten kouder is. Je hoeft echt niet als een gek Jumping Jacks te staan doen. Zorg er voor dat je langzaam begint, zodat je spieren kunnen opwarmen. Op deze manier houd je ook meer energie over voor de rest van je run.

Ren naar je doel toe
De eerste paar weken houd je je nog braaf aan je schema. Je ziet vooruitgang, maar dan komt het. Het wordt kouder buiten, het regent, je bent moe of je hebt een avond lekker gefeest en je draait je liever nog een keer om in bed. Dat is het moment dat je steeds vaker een training zal overslaan. Ren daarom naar een doel toe! Schrijf je in voor een hardloopevenement, zodat je altijd een stok achter de deur hebt. Believe me, je wilt niet compleet uitgeput zijn op de helft van je ‘race’. Doe het voor de ervaring, de medaille of de charmante racefoto’s  *not*.

DSCN3406

Afwisseling is the key
Naast hardlopen zijn er nog veel andere cardio sporten. Vooral aan het beginnen is het verstandig om het hardlopen af te wisselen met andere cardio sporten, zoals fietsen, zwemmen of HIIT training. Je laat zo je lichaam, spieren, pezen en botten, wennen aan de klappen die het hardlopen geeft. Ook voor geavanceerde lopers is een trainingsprogramma met afwisseling belangrijk. Door bijvoorbeeld intervaltraining, krachttraining, heuvelloopjes en rustige duurlopen op te nemen in je schema kun je je verschillende delen van je lichaam trainen. Ook afwisseling voorkomt blessures en maakt het trainen spannender.

Schouders op, hoofd omhoog en billen naar achteren
Ik weet niet hoe lekker het loopt met je billen naar achteren, maar het is wel belangrijk om op je loophouding te letten! Hardlopen lijkt zo makkelijk. Zet gewoon je ene voet voor de andere, en dat dan steeds sneller. Maar er komt nog wel iets van techniek bij het hardlopen kijken. Zorg dat je naar voren kijkt, en je schouders losjes laat hangen. Veel mensen, ik ook, zijn geneigd om naar de grond te kijken tijdens het lopen. Let er op dat je ongeveer vijftien meter voor je uitkijkt. Dit helpt bij het houden van je evenwicht, en voorkomt het verkrampen van je schouders en nek. Het is ook belangrijk dat je je voeten hoog optilt. Wees gerust, je hoeft er niet bij te lopen als een paard, maar let er op dat je niet gaat sloffen. Je voeten iets hoger optillen bespaart energie, die je hard nodig hebt als je langere afstanden gaat lopen.

Een goede loophouding is efficiënter en voorkomt blessures. Om je houding te verbeteren kan je langs gaan bij een sportfysiotherapeut of een hardloopgroep. Of laat je zus, vader of een van je vrienden je filmen tijdens het lopen. Je kunt zo goed kijken hoe jouw houding er uit ziet, en of er punten van verbetering zijn.

Ik hoop dat ik je nog enthousiaster heb gemaakt om je doel om vijf kilometer te rennen eindelijk van je lijst af te kunnen strepen. Schrijf je in voor een hardloopevenement en ga training. Het werkt vanzelf verslavend ;)! Q: Wat doe jij voor sport?

Een gedachte over “Runs: Mijn tips voor (de beginnende) hardlopers

Geef een reactie

