Let’s talk about: gemotiveerd blijven

DSCN3171 (2)

De motivatie vinden om aan je doelen te beginnen en te blijven werken. Ik vind het soms nog moeilijk gemotiveerd te blijven. Op een zaterdagochtend ligt je bed wel erg lekker of je hersens op nul zetten en het binge-watchen van je favoriete serie na een lange dag in plaats van sporten. Soms is het niet erg om je lichaam wat rust te gunnen, maar dit moet geen habit worden. Over een paar maanden moeten we wel weer in de zwemkleding en die boeken lezen zichzelf niet! Maar door vallen en opstaan heb ik een paar handige tips gevonden om dit jaar toch eindelijk mijn doelen te kunnen halen.

Wees voorbereid
Stort je niet zomaar op nieuw doel of plan, maar bereid je voor. De kans dat je werkelijk je doel behaald is zo veel groter. Als je net start met werken aan een doel zoek dan wat informatie op. Wil je bijvoorbeeld je eetpatroon veranderen. Zoek dan naar lekkere gezonde recepten, kijk naar wat voor ‘dieet’ bij jouw leven past en verander je boodschappenlijst. Maar ook op kort termijn kan je je voorbereiden. Leg de avond voordat je gaat sporten alvast je kleding klaar, plan je workouts of taken in en bedenk van te voren al wat je nodig hebt. Nu heb je geen excuses meer!

Houd je resultaten bij 
Er is geen beter gevoel dan zien dat je vooruit bent gegaan. Je kunt eindelijk die vijf kilometer rennen, je hebt je tiende boek van dit jaar al dicht kunnen klappen of het is je een week lang gelukt om alleen maar positief te denken. Super goed gedaan. Je bent nu al goed op weg! Houd daarom je resultaten bij. Je kunt zo makkelijk zien of je achter- of vooruit bent gegaan. Een ‘klassieke vorm’ van resultaten bijhouden is cijfers geven aan je prestaties. Maar andere manieren zijn voor en na foto’s maken, een journal bijhouden of bijvoorbeeld bij hardlopen je runs ‘tracken’ met een app.

Breng het naar buiten
Letterlijk en figuurlijk! In verschillende onderzoeken is al bewezen dat buiten werken je productiviteit verhoogt. Ook moet sporten en bewegen je productiviteit verhogen. Dus loop je vast met een opdracht. Ga een stukje wandelen om daarna terug te komen met een nieuw inzicht. Maar ook je doelen figuurlijk naar buiten brengen helpt je om deze te behalen. Vertel aan je omgeving dat je toch echt die vijf kilometer wilt lopen in mei. Je kunt nu niet meer terug, en misschien wilt iemand ook nog wel met je meelopen. Jullie kunnen elkaar nu samen motiveren!

Het weer is op dit moment misschien niet erg ideaal om buiten je werk af te maken, maar ik hoop dat je wel iets aan deze tips hebt. Ik ben al goed op weg met mijn doelen, en door een strak schema voor komende maand moet het helemaal goed komen. En hoe zit het met jullie doelen of ‘goede voornemens’ die je begin dit jaar hebt bedacht? Als jij nog een goede tip hebt, laat deze dan zeker in een reactie weten. Zo kunnen wij elkaar ook weer motiveren!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s