Reads: Me before You – Jojo Moyes

DSCN3111

Me before you, of voor jou zoals de Nederlandse titel luidt, is een boek dat heel de wereld al gelezen heeft. De recensies zijn fantastisch en er wordt gestrooid met hoge cijfers. Komende maand komt er zelf een film van uit. En nu komt het, ik had dit boek nog niets gelezen! Na nog een lovende recensie over dit boek te hebben gelezen, besloot ik het toch maar op te pakken. En ik heb er geen spijt van. Als je er van houdt om blanco een boek in te gaan, dat goed mogelijk is bij dit boek, lees het dan eerst. En kom dan terug om je mening met mij te delen!

De 26-jarige Louisa raakt haar baan kwijt als haar baas besluit om naar Australië te vertrekken. Louisa is niet de enige die afhankelijk is van haar inkomen. Haar ouders, zusje en het kind van haar zusje hebben haar hard nodig, en daarom is het voor Louisa belangrijk om snel aan een nieuwe baan te komen. Alleen liggen de banen niet voor het oprapen in het kleine dorpje waar ze woont. En na één dag hebben gewerkt in een kippenfabriek komt Louisa bij Will Traynor terecht. Will is een jonge man die door een aanrijding met een motor volledig verlamd is geraakt en 24 uur per dag verzorging nodig heeft.

Louisa gaat aan de slag als d verzorger van Will, maar haar voornaamste taak is om hem wat op te vrolijke. Voor Will verlamd raakte had hij een druk en actief leven. Hij had een goed betaalde baan, deed aan extreme sports en was geliefd bij andere vrouwen. Na het ongeluk viel hij in een gat, omdat hij de hele dag in een stoel moet zitten. Louisa wilt haar baan na de eerste dag al opgeven, omdat Louisa Will een ontzettende klootzak vindt. En nadat zij hoort dat Will een einde aan zijn leven wilt maken, is haar eerste reactie ook dat ze direct ontslag in wilt dienen.

Maar in plaats van ontslag indienen zet Louisa een plan op. Ze heeft zes maanden de tijd om Will op een andere gedachten te brengen. Eerst moet ze hem naar buiten zien te krijgen, en stap je voor stapje pak Louisa het groter aan.
Hoe het afloopt ga ik je natuurlijk niet vertellen! Maar dat ik een paar traantje heb weg gepinkt tijdens het lezen verraad misschien als iets.

Ik vond Me before you echt een leuk boek. De dynamiek tussen Louisa en Will is grappig om te lezen. Misschien is het einde een beetje voorspelbaar en cliché, maar dat maakt het boek niet minder goed.

Me before you heeft ook een vervolg, me after you, en er komt binnenkort een film uit.

 

Geef een reactie

