Let’s talk about: Het (on)gezonde leven

IMG_20151108_131711708

De afgelopen jaren vliegen de health en fitness trends je om de oren. Woorden als veganisme, Paleo, bulken en macro’s komen ons niet meer onbekend voor. Je ontsnapt er niet meer aan. Iedereen lijkt het er wel over te hebben. Je vrienden hebben besloten om te trainen voor een triatlon en je beste vriendin wilt deze zomer toch echt op het stand liggen met een sixpack. Strong is the new skinny, en ga zo maar door. Maar hoe gezond is dit gezonde leven nou eigenlijk echt?!

Natuurlijk vind ik het fantastisch dat mensen meer nadenken bij gezonde voeding en sporten. Het is super goed om bewust om te gaan met je gezondheid en je lichaam, maar waar is die lijn tussen gezond bezig zijn en een ongezonde obsessie. Draait een gezond leven alleen maar om een goed lichaam en hoe je eruit ziet, en in hoeverre is mentaal gezond zijn nog belangrijk?

Als je tegenwoordig je sociale media opent kom je gegarandeerd foto’s tegen van gezonde juices, heavy weights, strakke lichamen en hardloophorloges. Zelf ben ik hier ook schuldig aan, en voor mij werkt dit heel motiverend. Maar ik betrap mijzelf er ook soms op dat ik verlang (jaloezie?!) naar dat mooie lichaam of die snelle hardlooptijden. In hoeverre is dit dan nog motivatie!

Ik denk dat gezond zijn niet alleen maar gaat over een goed lichaam, maar ook om gelukkig zijn. Ja, fysiek gezond zijn zal hier zeker een onderdeel van zijn, maar hoelang kan je in de spiegel staren, hopend dat je iemand bent die je niet kan zijn. Wees gelukkig met wat jij hebt. Je kan trots zijn op elke meter die je dichter bij jouw eigen doel brengt. En je zal er misschien niet uitzien als die foto’s op instagram, maar je bent wel al beter dan dat je gisteren was.

Misschien is het niet ons lichaam dat wij ‘moeten’ trainen, maar die manier hoe wij naar dingen kijken. Zou dit je  niet veel gelukkiger maken?

3 gedachtes over “Let’s talk about: Het (on)gezonde leven

  1. Ik betrap mezelf er ook op en wil dolgraag dat bikini lichaam. Maar we weten natuurlijk ook niet wat die meiden ervoor hebben gedaan. Misschien zijn ze wel heel ongezond bezig. Ik probeer het op mijn manier ook al gaat dat mega langzaam

    Liked by 1 persoon

  2. Grappig, ik schreef van de week ook een blog over het gezonde leven wat ons om de oren vliegt en waaruit ik haast geen keuze kan maken. Voor mezelf dan maar besloten om te doen wat voor mijn lichaam goed voelt, volgens mij werkt dat het beste.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

