Reads: Meer lezen dit jaar

 

IMG_20160215_165842057

Lezen is voor mij een hobby, en ik doe het voor m’n lol. Maar er zijn ook ook genoeg mensen die lezen vergeten, het verschrikkelijk vinden of het ‘te druk’ hebben om een boek op te pakken. Voor iedereen die dit jaar meer boeken wilt lezen deel ik vandaag mijn tips om dan eindelijk toch je doel te bereiken.

– Begin met het lezen van een makkelijk boek
Natuurlijk, je kan direct beginnen met een klassieker van achthonderd bladzijden. Maar ik zelf vind zo’n boek redelijk intimiderend. Begin met een makkelijk boek. Kies een onderwerp die jou interesseert, en waarvan je weet dat je het boek uit kan lezen. Nadat je er al wat leeskilometers op hebt zitten kun je verder gaan naar literatuur en dikkere boeken.

– Kies jouw genre
Ik begin met het zeggen dat niet elke genre jou ligt. En de enige manier om opzoek te gaan naar jou genre is lezen. Zoek boeken uit verschillende genres en geef deze allemaal een kans. Tijdens het lezen kom je er vaak al snel achter of het boek je ligt of niet. Via websites als hebban en goodreads kan je boeken zoeken op genre. Vind jij fantasy leuk, dan heb je daar alle fantasy boeken in één grote lijst.

-Maak lezen een prioriteit
Vind je lezen niet heel vervelend, maar vergeet je het gewoon. (Hoe dan?!) Misschien moet je lezen dan een prioriteit maken. Plan lezen in net als al je andere taken. Zet in je agenda dat je elke dag twintig minuten wilt lezen, en houd je daar dan ook aan. Lezen is nu een taak, net als de vaatwasser inruimen, sporten of huiswerk. Al snel zul je een boek niet meer kunnen laten liggen, en niet meer toekomen aan je andere taken ;).

Ik hoop dat jullie met deze tips je boekengoals eindelijk wel kunnen halen. 2016 is het jaar van het boek, en hoe gaaf zou het zijn om meer mensen aan het lezen te krijgen?! Deel ook jou tips in de reacties en laat mij weten: Wat is jouw favoriete boek?

Een gedachte over “Reads: Meer lezen dit jaar

Geef een reactie

