Reads: Ode aan het boek

DeathtoStock_reading

Ik wil het vandaag over iets heel belangrijks hebben. Iets dat velen onder ons zo nu en dan vergeten door alle elektronica. Maar ik weet zeker dat iedereen er mee is opgevoed. En als je net zo was als ik, dan kon je niet wachten totdat je het zelf kon begrijpen. Ik heb het inderdaad over boeken. In mijn korte leventje heb ik al vele boeken gelezen, bladzijdes verslonden en letter gescand. Ik heb kaften bewonderd, mijn eerste book hangover ervaren en ben bevriend geraakt met fictie karakter. Boek vandaag sta jij als enige in de spotlight!

Dit jaar is het jaar van het boek. Dit jaar zullen boeken centraal staan, en misschien wel je leven veranderen. Ik vraag je. Leg die telefoon nou even neer, en pak een echte papieren boek vast. Want niets kan het gevoel van een zware kaft met lichte bladzijden verslaan. Begin met het bewonderen van elk detail waar aan gedacht is op de kaft. Iedereen beoordeeld een boek bij de kaft, just saying! Sla het dan open, en begin met lezen. Misschien wordt je eerst afgeleid door je telefoon die afgaat. Maar als het verhaal je eenmaal in de greep heeft, kan jij er niet meer uit los komen.

Boek je hebt mijn leven veranderd, mijn visie of mening omgedraaid om dit daarna nog een keer te doen. Zonder jou zou ik niet zijn wie ik nu ben. Van mijn eerste ervaring met Disney of Nijntje tot de iets ingewikkeldere werken. Van de bijbel tot de Hunger games. Alles hebben zij iets bijgedragen aan mijn persoonlijkheid. Neem nou eeyore die mij heeft geleerd dat het niet erg is om alleen weg te kruipen in een hutje, of de wijze uil die mij leerde wat een encyclopedie is.

Boek jij hebt mij ook geleerd om mijn eigen mening over onderwerpen te vormen. Niet iets aannemen zonder er zelf over na te denken. Ik hoef het niet direct eens te zijn met een ander. Audrey heeft voor mij persoonlijkheidsstoornissen in een heel ander licht gezet. Ik heb blik geworpen in het hoofd van iemand met een angststoornis, en het ging er ander aan toe dan ik had verwacht.

Boek jij hebt mij ook banden gegeven met mensen die ik zonder jou niet zou hebben. Het is soms heerlijk om te ‘fangirlen’ met iemand over een boek dat ik net heb gelezen. Het liefst zou ik op zo’n moment iedereen een kopie van het boek in zijn of haar handen duwen, en ze verplichten om het te lezen. Niet omdat het moet, maar … omdat het eigenlijk gewoon wel moet.

Boek jij zult er altijd voor mij zijn. Als ik een uitstap nodig heb naar een andere wereld, of mijzelf helemaal beu ben. Jij ligt altijd op mij te wachten om verder te gaan op de plek waar ik was gebleven. Om herlezen te worden, zo vaak dat ik alle regels uit mij hoofd ken.

Boek tot de volgende keer!

2 gedachtes over “Reads: Ode aan het boek

Geef een reactie

