food: Gingerbread koekjes


In Amerika gaat er geen kerst voorbij zonder het maken van gingerbread cookies. Kerstfilms, Pinterest en Instagram hebben mij er zeker van bewust gemaakt dat wij, Hollanders, niet meedoen in dit fenomeen. Zandkoekjes en glazuur, ja dat kennen wij zeker hier. Maar koekjes die lijken alsof ze verband zijn en versierd met knoopjes en ogen, nee bedankt! Daarom dacht ik dat het weleens tijd werd om Nederland kennis te laten maken met deze koekjes traditie. Vandaag deel ik mijn gingerbread, of om het iets minder onbekend te laten klinken gemberkaneel, koekjes recept met jullie.

Wat heb je nodig: (± 22 koekjes):
160 gram zelfrijzend bakmeel
60 gram boter
70 gram suikerstroop
40 gram (bruine) suiker
1,5 theelepel kaneel
1 theelepel gemberpoeder
1,5 theelepel koekkruiden
Crème de boter en suiker goed samen totdat de boter lichter van kleur wordt. Dit kan met een mixer, keukenmachine of een vork, als je geen zin hebt in een stapel afwas! Voeg nu de stroop toe, en mix dit goed door. Meng de kruiden door het mengsel. Blijf mengen totdat je mengsel een gladde consistentie heeft bereikt. Voeg als laatste het zelfrijzend bakmeel toe. Doe dit in twee delen, en als je deeg te nat voelt, voeg dan nog een klein beetje extra toe. Rol je deeg in een bal en leg deze voor een half uur in de koelkast.
Verwarm je oven voor op 180 graden °C. Besprenkel het werkblad met een royale laag bloem zodat het deeg niet blijft plakken. Rol het deeg uit en steek er koekjes uit. Ik raad aan om het deeg niet meer dan drie keer uit te rollen. Bak de koekjes in de oven voor 8-10 minuten. De koekjes garen sneller dan ik had verwacht, dus houd ze goed in de gaten! De koekjes zijn gaar als de randen donker kleuren en het midden nog licht is.
Laat de koekjes afkoelen voordat ze worden gedecoreerd, anders glijdt de icing van de koekjes.
Q: Wat is jullie lievelings kerst snack? Voor mij zijn dit zeker de koekjes. Ik ben dol op kerstkransjes, vooral die met chocolade!
Geef een reactie

