Reads: Finding Audrey

Finding Audrey, of niet te filmen zoals de Nederlandse titel luidt, is niet het boek dat ik had verwacht het te zijn. Het boek wordt omschreven als een boek over een angststoornis, maar het is niet je typische heftige en treurig verhaal. In tegendeel zelfs ik heb veel om dit boek kunnen lachen.
Finding Audrey gaat over de veertien jarige Audrey die op het eerste gezicht een gewoon puber leventje lijdt. Maar een angststoornis maakt haar het dagelijks leven behoorlijk lastig. Audrey durft het huis niet meer uit, en draagt de hele dag een zonnebril. Langzaam maar zeker gaat ze vooruit, en op aanrader van haar psycholoog dokter Sarah gaat ze een documentaire maken. In Mijn serene, liefdevolle huisgenoten legt ze het dagelijks leven van haar familie vast. Inclusief hysterische moeder, game verslaafde broer Frank, een vader die eeuwig klein wilt blijven, haar vierjarige broertje Felix en de knappe vriend van haar broer, Linus.

Het boek is geschreven door Sophie Kinsella, die vooral bekend is om haar Shopaholic serie. Ik kon mij ook niet voorstellen dat Sophie Kinsella een boek zou schrijven zonder humor. En humorloos is dit boek zeker niet! Het boek begint met een kleine inleiding en een filmscript. Aan het begin waren de filmscripts lastig te volgen, en ik was bang dat dit het boek zou verpesten. Maar deze kleine fragmentjes maken het boek juist grappig en vlot.

Ik vind Audrey een geweldig personage. Ze is grappig, nuchter, slim en ze doet mij aan mezelf denken ;). Audrey is niet je typische tienermeisje, en dit maakt het boek ook leuk voor oudere. Haar angststoornis is voortgekomen uit een gebeurtenis op school. Door het boek heen geeft ze verschillende aanwijzingen voor wat er gebeurt zou kunnen zijn. Maar aan het einde van het verhaal weet je nog steeds niet zeker wat er nou écht is gebeurt. Dit is iets wat mij tegelijk tijd irriteert en wat ik waardeer.

Finding Audrey is dus een leuk en vlot boek waarin je wel wordt geconfronteerd met een heftig onderwerp. Ik denk dat het boek vooral leuk is voor tienermeiden, maar zeker ook door volwassenen gelezen kan worden. Als je nog een hele last-minute sinterklaas cadeau zoek, is Finding Audrey geen miskoop!
Cijfer: 4/5

Geef een reactie

