Let’s talk about: Why I love running


Lees dit artikel op eigen risico. Lees dit niet als je last hebt van schuldgevoel omdat je op de bank zit met je luie kont. Of als je met je vlakke hardloophol op de bank moet zitten vanwege blessure. Dit artikel kan leiden tot ongewenste motivatie! Er is één onderwerp waar ik te weinig aandacht aan besteed op mijn blog. En dat is hardlopen. Ik zit nu zelf stil op mijn platte hardloophol door een kuitblessure. Maar dat ik niet mag hardlopen betekent niet dat ik niet over hardlopen kan praten. Wees voorbereid op een stortvloed aan hardloop happiness en blaren!
Om mijn liefde voor hardlopen te begrijpen is het handig om te beginnen bij het begin. Cliché als het is had ik altijd een hekel aan rennen. Ik ben begonnen met rennen vanwege de fysiotherapeut. Ik heb altijd last gehad van zwakke heupen, en mijn doel was om twintig minuten te kunnen rennen zonder pijn. Zo gezegd zo gedaan. Ik kreeg oefeningen om mijn heupen te versterken, en begon met een trainingsschema voor de vijf kilometer. Wat waren die eerste minuten hardlopen belachelijk zwaar! Ik had de conditie van een luiaard en de snelheid van een slak. Maar wat is het gaaf om te zien dat je elke keer beter wordt. Het hardlopen ging makkelijker, ik werd sneller en kon hoge doelen gaan stellen.

Dit is ook de reden waarom ik nog steeds loop. Het is cool om iets te doen waar je zelf in de hand hebt of je beter wordt of niet. Voor hardlopen heb je niemand anders nodig. Een paar goede schoenen, een leuk outfit, muziek met een stevige beat en je kan vertrekken. Met elke run werkte ik mijzelf dichter naar mijn doelen toe. Ik waarschuw je het is verslaafden! In hardloopwinkels zouden er bordjes moeten hangen met: Pas op hardlopen is verslaafden! Bijwerkingen kunnen zijn, beter slapen, meer motivatie, een lege portemonnee door alle hardloopevenement en blessures. Maar niemand heeft mij gewaarschuwd voor het super gevoel dat hardlopen je geeft.

Ik raad iedereen aan te beginnen met hardlopen. Die eerste kilometers zullen waarschijnlijk verschrikkelijk zwaar zijn. Maar na een rondje of vier heb je het virus zeker ook te pakken. Dus waar wacht je nog op?!

3 gedachtes over “Let’s talk about: Why I love running

    • Dank je! Toen ik net begonnen was met hardlopen vond ik het ook heel lastig om een vast ritme te creëren.
      Wat mij vooral helpt is om gewoon, zonder er echt over na te denken, sportkleding aantrekken en naar buiten stappen. Het is niet voor niets dat de moeilijkste stap, de stap over de drempel van de voordeur is! 😉

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

