Friday favourites: Mijn boeken #7

De zon begint zich weer steeds vaker te laten zien. En dat betekent tijd om weer naar buiten te gaan met een goed boek. Hieronder geef ik je een paar leuke boekentips en suggesties.

Als ik blijf:

In het leven van Mia draait alles om muziek. Ze is geboren in een rockfamilie, maar ze voelt zich sterk verbonden met haar cello. Mia heeft veel talent, een vriendje en de toekomst ziet er super uit. Maar als ze een dagje uit gaat met haar ouders en jongere broertje, verandert alles. Ze komen in een auto ongeluk terecht, en haar ouders zijn opslag dood. Zelf weet ze niet wat ze is, tot Mia zichzelf ziet liggen in een berm. Ze is zwaargewond en ligt in Coma. 
Waarom ik dit boek leuk vind:
Het verhaal is op een leuke manier opgebouwd. Je begint steeds met een stuk dat is geschreven in het nu, en dan komt er een flashback naar een gebeurtenis. Deze gebeurtenis heeft meestal te maken met iets dat in het ”nu” gedeelte is gebeurt. Zo krijg je een blik in het leven van Mia. Het is een boek dat je maar blijft lezen, omdat je wilt weten wat er met Mia gebeurt. Ik vind dat Gayle Forman het einde goed heeft geschreven.
Cijfer: 8

Een keukenmeisjesroman:

In het Mississippi van de jaren zeventig wordt het opvoeden van blanke kinderen toevertrouwd aan zwarte hulpen. Ze werken lang en krijgen weinig betaald. Als Eugenia haar studie literatuur  heeft afgerond in New York komt ze weer terug naar Jackson. Het is lastig om als vrouw werk te vinden, en ze is afgewezen bij het bedrijf van haar dromen. Ze krijgt als tip dat ze uit haar hart moet schrijven. Als ze terug komt in Jackson, ziet ze de racisme en ze is dit meer dan zat. Samen met een paar zwarte hulpen schrijft ze een boek over hun leven.

Waarom ik dit boek leuk vind:
Ik had de film al een tijdje geleden gezien, en toen ik dit boek tegenkwam wilde ik het zeker ook lezen. Het leuke aan het boek is, dat het uit verschillende personen is geschreven. Meestal vind ik dit een minpunt, maar in dit verhaal is het leuk om de mening van verschillende personen te zien. Het verhaal is soms wel een beetje lang, maar als je verder in het verhaal komt gebeurt er meer. Ik denk dat de film en het boek elkaar leuk aanvullen
Cijfer: 7

Codenaam Coco: Vijftien jaar en bij het verzet:

Codenaam Coco
Het boek speelt zich af in de tweede wereldoorlog, en als de Duitsers België binnen vallen wil Nicole terugvechten. Ze sluit zich aan bij een het Belgische verzet, en gaat verder met haar leven onder de naam Coco. Ze moet allemaal gevaarlijke opdrachten uitvoeren van de Havik, de leider van de verzetsgroep, en komt er achter dat vijftien niet te jong is om wapens te dragen en bommen te plaatsen. Bij één van haar laatste opdrachten gaat het mis. Ze wordt gepakt en opgesloten om later naar een kamp afgevoerd te worden.
Waarom ik dit boek leuk vind:
De schrijfster heeft een goed werk gedaan in het inleven in het boek. Je voelt de spanning elke keer als Nicole een opdracht krijgt. Het geeft je ook een beter beeld van hoe het was in de tweede wereldoorlog. Het is soms wel lastig te omvatten dat sommige dingen echt gedaan werden, en hoe de mensen nog zo’n positieve instelling hadden.
Cijfer: 8,5


Geef een reactie

