Tag: de hardlooptag

Jullie weten wel dat hardlopen voor mij een verslaving is geworden. En ik sprong een virtuele gat in de lucht toen ik deze tag vond.  Dus vandaag mijn verhaal over hardlopen.
Wanneer begon je met hardlopen?
Ik weet het niet meer exact, maar ergens in mei of juni van 2014. Ik ben toen ook begonnen met de fysio, en mijn doel was om pijnloos te kunnen hardlopen. Ik volgde toen al een tijdje de blog van Annemerel, en zij heeft mij echt geïnspireerd. Als ik mijn prestaties vergelijk met die van toen, ben ik echt trots op mijzelf. En als je mij een jaar geleden had verteld dat ik voor mijn lol 5 km zou rennen, had ik je vierkant uitgelachen.

Wat was jouw beginnersfout/valkuil?
Ik had niet echt een valkuil. Ik ben begonnen met een schema om een 5 kilometer op te bouwen. Hier heb ik me ongeveer een maand aan gehouden, en toen was ik dit al zat. Ik heb ontdekt dat een schema voor mij niet werkt, maar een schema is ook niet echt noodzakelijk. Wat ik wel als een valkuil zie, is jezelf vergelijken met andere lopers en er vanuit gaan dat hun snelheid of afstand normaal is. Iedereen rent op zijn of haar eigen niveau. En of je nou in 30 minuten een 5 kilometer rent of in een uur, je rent hem wel!

Heb je weleens last gehad van blessures?
Nee gelukkig nog nooit! Spierpijn is een heel ander verhaal….

Wat is jouw sportoutfit?
Dit hangt af van het seizoen en het weer. Maar nu loop ik in een lange gevoerde broek van Asics, een sport bh, een lange mouwen shirt en een knal roze jasje. Als je een zuurstok met een vuurrood hoofd voorbij ziet rennen, ben ik dit waarschijnlijk ;).

Welke schoenen gebruik jij tijdens het lopen, heb je aan en aanraders?
Ik ren sinds september op de Nike flex 2014, hier zit nu al meer dan honderd kilometer op. Ik vind ze erg fijn lopen. Mijn tips is om je goed te laten informeren over je schoenen. Ga naar een winkel die je alles kan vertellen over verschillende soorten schoenen, bijvoorbeeld runner’s world.

Gebruik jij apps tijdens het hardlopen?
Een lange tijd heb ik gerend met de Nike + running app, deze kan ik iedereen zeker aanraden. Maar omdat ik in december het Nike + sporthorloge heb gekregen, heb ik geen app meer nodig.

Maakt lopen je hoofd juist leeg of vind je het heerlijk om zo de dag door te nemen?
Als ik loop ben ik teveel bezig met de muziek en het lopen zelf, dat ik geen tijd heb om aan andere dingen te denken. Maar of het mijn hoofd echt leeg maakt weet ik niet.

Wat zijn voor jou de voordelen van hardlopen?
Je kan het altijd en overal doen, ook als ik op vakantie ben vind ik het fijn om mijn loopspullen mee te nemen. Maar wat ik het aller fijnste vind is dat je nergens aan vast zit, geen sportschool abonnement of een hoeveelheid of afstand die je elke week moet lopen. Gewoon gaan als je er zin in heb!

Wat vind je het nadeel van hardlopen?
Ook al zijn we niet van suiker, toch vind ik rennen in de regen niks. Maar dit is niet echt een nadeel van hardlopen, meer een nadeel van het wonen in een kikkerlandje als deze.

Wat staat nog op je wishlist?
Ooit wil ik halve marathon kunnen rennen, en dan het liefste in het buitenland of in een mooie omgevingen. En als mijn lichaam het aankan zou een hele marathon nog leuker zijn. Ook kan een kast vol sportschoenen en kleding nooit kwaad, toch?!

Wat zijn je irritaties om je heen tijdens het lopen en wat is juist bemoedigend?
Irritant toeterende brommers of autorijders terwijl je netjes aan de kant op het fietspad loopt. Of fluitende jongens als je langsloopt ( al is dit natuurlijk niet heel vervelend…). Wat mij echt kan bemoedigen zijn mooie plekjes op routes die je voor het eerste loopt, of die je in eens tegenkomt in je buurt.

Q: Hoe vinden jullie hardlopen?

3 gedachtes over “Tag: de hardlooptag

  1. Hoi Jen, Ik heb echt respect voor je doorzettingsvermogen!
    Hardlopen..zoooo niet mijn ding. Ik heb het wel geprobeerd, maar ik ben meer de wandelaar van de familie denk ik 😉
    En met dat wandelen bedoel ik niet zomaar een keer op en neer naar de winkel..nee, als ik wandel, dan doe ik dat wel gelijk goed. Zoals in 2013 de hele kustmarathon 🙂
    Succes met al je kilometers en veel renplezier gewenst!
    Mocht je nog mee willen doen met een hele gezellige en vooral leuke run dit jaar, geef je dan op voor een colour run. 5 km rennen terwijl er met felgekleurde verf gegooid wordt 🙂
    Groetjes
    Janny

    Like

Geef een reactie

