Mij favoriete boeken #4

Mijn bagage bestaat altijd voor de helft uit boeken, en met de vakantie om de hoek leek mij dit artikel erg gepast. Zoek je nog wat te lezen of heb je net zoals mij nooit genoeg boeken bij de hand dan is dit artikel handig om te lezen. Als je nog meer keuze wilt kan je even hier kijken…


Het dagboek van een prinses:

Meg Cabot omnibus (deel 1, 2 en 3)
Het ene moment is Mia een doodgewoon meisje, het volgende de troonopvolger van Genovia. Dat is even wennen… Haar vader kan wat Mia betreft preken tot hij koninklijk blauw ziet, maar denk maar niet dat Mia zich als een of andere over het paard getilde prinses gaat gedragen. En verhuizen naar Genovia? Echt niet!
Mia’s moeder heeft verkering met haar wiskundeleraar, Mia heeft een geheime aanbidder die haar mysterieuze mailtjes stuurt, en ze is heimelijk tot over haar oren verliefd op Lilly’s broer Michael. Alles is zó ingewikkeld als je de prinses van Genovia bent. Tenminste, dat vindt Mia.
Waarom ik dit boek leuk vind:
Het is een super grappig en herkenbaar verhaal. Iedereen die op de middelbare school zit zal in dit verhaal hele bekende fragmenten vinden. En ook al verwacht ik niet dat ik een prinses van één of ander land ben, toch voel ik me soms net Mia. In de vakantie hebben wij het niet graag over school, maar dit boek is toch wel aan te raden.
Cijfer: 8


Vogel:

De twaalfjarige Jade heeft haar broertje John nooit gekend, want hij stierf op vijfjarige leeftijd op de dag dat zij werd geboren. Omdat hij zo fladderig was, noemde opa hem Vogel, en opa is degene die de schuld krijgt van zijn dood: Vogel is met een handdoek als vleugels van een rots gesprongen. Jade groeit op in een wereld die wordt overheerst door verdriet. Haar opa praat niet meer, zoekt geen contact met haar en sluit zich op haar verjaardagen op in zijn kamer. Haar moeder is streng en afstandelijk en lijkt haar nooit écht te zien. Haar vader bevindt zich in een wereld van bijgeloof.  Op een van haar nachtelijke wandelingen, wanneer ze niet kan slapen, ontdekt Jade een jongen in haar favoriete boom. Hij heet John, net als haar broertje. Er ontstaat een bijzondere vriendschap tussen hen, tot Jade ontdekt dat hij tegen haar heeft gelogen.
Waarom ik het boek leuk vind:
Dit is dus precies zo’n boek waar je niet veel over kan vertellen. Ik vind het een super leuk en mooi boek, maar meer kan ik er niet over zeggen. Je moet het echt lezen. Soms is het wel een beetje lastig te begrijpen, en het is ook geen boek dat je snel weg leest.
Cijfer: 7,5


De dag dat alles anders werd:

De dag dat alles anders werd
Iedereen die iets totaal verschrikkelijks meemaakt zal het je zeggen: er is altijd een Voor en een Na. Waar ik het over heb is een schudt-je-door-elkaar-en-maakt-je-botten-van-plastic soort van verschrikkelijk.
Laurel is 16 wanneer haar ouders en broer omkomen bij een auto-ongeluk. Geconfronteerd met dit enorme verlies moet ze verder met haar leven. De buurman, die het ongeluk veroorzaakte, ligt in coma. En het is juist zijn zoon David die ze – hoe onmogelijk ook – zo aantrekkelijk vindt. Hun levens zijn vanaf die dag voor altijd met elkaar verbonden. Een band die hen allebei verandert op een onverwachte manier.
Waarom ik dit boek leuk vind:
Het boek is echt super goed geschreven! Het is wel een heftig verhaal, en het doet je aan het denken zetten. Maar dit boek had ik al veel eerder moeten lezen. Als je van een iets meer diepgaand boek houd, is deze zeker een aanrader.
Cijfer: 9 

Hebben jullie al vakantie of moet je nog even door bikkelen? Voor iedereen die bij de laatste groep hoort, veel succes en het gaat je wel lukken! En voor iedereen bij de eerste groep: Fijne vakantie!

Geef een reactie

